مجله

همه چیز در مورد اکتاباکس و کاربرد آن در نورپردازی

اکتاباکس چیست

اکتاباکس چیست و چرا در نورپردازی از آن استفاده می‌کنند؟

اگر شما هم از علاقه‌مندان به هنر عکاسی باشید یا در این حوزه فعالیتی دارید، حتما تا به حال اسم اکتاباکس به گوشتان خورده است؛ اما شاید این سؤال در ذهنتان شکل بگیرد که چرا از این ابزار استفاده می‌ کنند؟ در حقیقت از مهم‌ ترین تجهیزات نورپردازی که هر عکاس برای ثبت تصاویر بی‌ نظیر به آن نیاز دارد، اکتاباکس نام دارد. بدون تردید می‌ توان گفت اصلی‌ ترین بخش دنیای شگفت‌ انگیز عکاسی، مربوط به نورپردازی است، به‌ گونه‌ ای که استفاده از تجهیزات مختلف نوری و تکنیک‌ های خاص آنها در خلق تصاویر هنری بسیار تأثیرگذار خواهند بود. از همین رو تصمیم داریم در متن پیش رو به بررسی یکی از اصلاح‌ کننده‌ های روشنایی یعنی اکتاباکس بپردازیم. با ما تا انتهای مطلب همراه شوید تا با آگاهی بیشتری برای خرید اکتاباکس اقدام کنید.

اکتاباکس چیست

اکتاباکس چیست

اکتاباکس چیست؟

یکی از مهم‌ ترین تجهیزات نورپردازی که برای انتشار و کنترل نور بر روی منبع نور بسته می‌ شود، اکتاباکس نام دارد. این وسیله نورپردازی علاوه بر هدایت و نرم کردن نور تابیده شده به سوژه، تیزی لبه‌ های نور را حذف می‌ کند. از طرفی با ملایم‌ کردن نور فلاش، کنتراست عکس را پایین می‌ آورد. این نکته را در نظر داشته باشید که در بیشتر مواقع اکتاباکس‌ های بزرگ بر روی فلاش‌ های نوری نصب می‌شوند. همچنین شکل ظاهری اکتاباکس، بیشتر به صورت دایره‌ای و هشت‌ ضلعی است.

 

مهم‌ترین کاربرد‌های اکتاباکس چیست؟

اکتاباکس‌ ها به دلیل شکل دایره‌ ای که دارند، درخششی همچون نور خورشید ایجاد می‌ کنند، از همین رو اغلب برای عکاسی از افراد و سبک پرتره به کار می‌ روند. همچنین افرادی که در حوزه عکاسی مد نیز فعالیت دارند، برای ایجاد جلوه‌ های بیشتر و جذابیت بهتر در تصاویر خود از اکتاباکس کمک می‌گیرند.

جالب است بدانید، از آنجایی که کار با اکتاباکس بسیار آسان بوده از آن در حوزه‌های مختلف عکاسی از جمله عکاسی صنعتی و تبلیغاتی نیز برای نورپردازی شگفت‌ انگیز استفاده می‌ کنند.

اکتاباکس چیست

اکتاباکس چیست

چگونه از اکتاباکس برای عکاسی از سوژه استفاده کنیم؟

در ادامه این بخش تصمیم داریم با کمک اکتاباکس ۱۳۵ سانتی‌ متری، تکنیک‌ های مختلف استفاده از این وسیله نورپردازی را برای شما توضیح دهیم.

 

اکتاباکس را در موقعیت روبه‌رو یا کناره‌ها قرار دهید.

این تکنیک یکی از راحت‌ ترین روش‌ های نورپردازی در عکاسی است که نور اکتاباکس هم سوژه و هم پس‌ زمینه را روشن می‌کند. در این حالت از یک منبع نور استفاده شده و در زاویه حدود 45 درجه نسبت به سوژه قرار می‌ گیرد. در حقیقت شما می‌ توانید اکتاباکس را در روبرو، سمت راست یا سمت چپ سوژه بگذارید.

به طور کلی در این روش سوژه عکاسی می‌ تواند به صورت مستقیم یا در یکی از دو جهت قرار گرفته و نور مناسبی نیز دریافت کند. این نکته را در نظر داشته باشید که برای تعیین دیافراگم، کافی است نورسنج را به سمت نور بگیرید؛ البته به دلیل اینکه در این نوع چیدمان تنها یک منبع نور در دسترس بوده، بهتر است برای تعیین نوردهی مناسب از مانیتور دوربین عکاسی استفاده کنید. با توجه به نتیجه‌ ای که مدنظرتان است، هر دیافراگمی بین f /4 تا f /11 برای این منظور ایده‌آل خواهد بود.

 

اکتاباکس را در موقعیت پشت یا کناره‌ها قرار دهید.

در این حالت باید اکتاباکس را ۹۰ درجه به سمت پس‌ زمینه سوژه حرکت دهید؛ البته موقعیت سوژه را به خوبی در نظر بگیرد، چرا که باید بیشتر به سمت نور برگردانده شود. در واقع تأثیر نور در این تکنیک دراماتیک‌ تر شده و با توجه به عدم تابش مستقیم، پس‌ زمینه تیره‌ تر خواهد شد.

این مدل نورپردازی برای عکاسی پرتره بسیار ایده‌ آل خواهد بود، چرا که با ایجاد یک الگوی دراماتیک توسط اکتاباکس، سوژه لاغرتر از حالت عادی نمایش داده می‌شود. از طرفی پس‌ زمینه نسبت به روش قبلی تاریک‌ تر شده است، در حقیقت به دلیل اینکه نور زاویه‌دار می‌ تابد، میزان کمتری از آن به پس‌ زمینه می‌ رسد.

 

اکتاباکس را در موقعیت نورپردازی از پشت (بک‌لایت) قرار دهید.

یکی از غیرمعمول‌ ترین تکنیک‌ های نورپردازی با اکتاباکس، روش بک‌لایت است. در این حالت سوژه دقیقا پشت به اکتاباکس قرار گرفته و نور از اطراف آن گسترش پیدا می‌کند. در واقع با این کار اجازه می‌دهید تا حاشیه‌ های سوژه پنهان شده یا در نور فرو برود.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که در این تکنیک می‌ توانید یک منبع نور دوم اضافه کرده و یک پرتره با نور زیاد (High Key) ایجاد کنید. سوژه را باید کمی از اکتاباکس دور کرده و مطمئن شوید که شدت نور تا حدی نباشد که فرم اصلی سوژه از بین رفته و در نور محو شود.

 

اکتاباکس را روی میز قرار دهید.

از این تکنیک بیشتر برای نورپردازی در حوزه عکاسی مد و فشن و عکاسی مجلات استفاده می‌کنند. در این روش اکتاباکس موازی با سطح زمین و در بالای سر سوژه قرار می‌ گیرد. در واقع بهتر است سوژه را در لبه اکتاباکس یا حتی کمی عقب‌ تر از آن بگذارید. با این کار نوردهی مناسبی به پایین و اطراف بدن انجام می‌ شود؛ البته برای نورپردازی بهتر بر روی صورت و پرکردن سایه‌ها، باید از یک رفلکتور استفاده شود.

اکتاباکس چیست

اکتاباکس چیست

اکتاباکس را در موقعیت نور از روبرو و بدون استفاده از دیفیوزر قرار دهید.

در این حالت برای داشتن نگاهی متفاوت از سوژه و ظاهری کاملا لبه‌ دار، می‌توانید پانل پخش‌کننده نور جلوی اکتاباکس (صفحه دیفیوزر) را جدا کنید. در این تکنیک باید در مقابل اکتاباکس ایستاده و مطمئن شوید که بدن یا سر شما با مسدود کردن مرکز نور، نقاط درخشان نور را به حداقل رسانده است. در حقیقت به دلیل اینکه بخش نقره‌ ای اکتاباکس قابل مشاهده است، کنتراست نور بیشتر خواهد شد.

این روش کمک کرده تا های‌ لایت‌های پوست بیشتر نمایان شود، در واقع اکتاباکس همچون یک رینگ لایت بزرگ عمل کرده تا سایه‌های نرم در اطراف سوژه را برای یک تصویر جذاب و شگفت‌انگیز ثبت کنید.

 

سؤالات متداول

انواع اکتاباکس کدام است؟

فلاش اکسترنال، چتری، ساده، پرتابل ساده و پرتابل همراه با زنبوری از انواع اکتاباکس‌ ها هستند که هرکدام کارایی و ویژگی‌ های متفاوتی دارند.

مهم‌ترین تکنیک‌های نورپردازی با اکتاباکس در عکاسی از سوژه چیست؟

قرار دادن اکتاباکس در کنار و روبروی سوژه، پشت و کنار سوژه، نورپردازی از پشت یا بک‌لایت، رومیزی و گذاشتن اکتاباکس در جلو بدون دیفیوزر، از تکنیک‌هایی است که هر کدام نورپردازی متفاوتی ایجاد می‌کنند.

 

گفتار پایانی

همان‌ طور که به آن اشاره کردیم، اکتاباکس یکی از ابزار‌های پرکاربرد نورپردازی است که روی منابع نوری نصب شده و بر روی سوژه تمرکز دارد. این تجهیزات انواع مختلفی دارند؛ اما نوع دایره‌ ای یا همان چندضلعی اکتاباکس‌ ها بسیار پرکاربردتر است. چرا که اکتاباکس دایره‌ای، نور را به شکل طبیعی‌ تر و وسیع‌ تر نشان می‌دهد.

به طور کلی استفاده از تجهیزاتی همچون اکتاباکس به شما کمک کرده تا عکس‌های حرفه‌ای‌تر بگیرید. از همین رو اگر قصد خرید اکتاباکس گودکس یا خرید اکتاباس دست دوم سایر وسایل نورپردازی عکاسی را دارید، کافی است به بخش فروشگاه سایت دنیا دوربین مراجعه کرده یا با کارشناسان فروش تماس بگیرید. به نظر شما اکتاباکس‌ ها چه تأثیری در جذابیت تصاویر ثبت شده دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *