مجله

کدام دوربین عکاسی را بخریم؟ (دوربین بدون آینه یا با آینه)

کدام دوربین عکاسی را بخریم؟ (دوربین بدون آینه یا با آینه)

دوربین بدون آینه یا با آینه، کدام را بخریم؟

وجود صد‌ها مدل دوربین مختلف در بازار باعث شده که اکثر افراد برای خرید دوربین عکاسی سردرگم شوند. در حقیقت ظهور دوربین‌ های دیجیتال بدون آینه در دو دهه اخیر نیز کار را کمی دشوار‌تر کرده است. چرا که سالهاست در صنعت عکاسی حرفه‌ ای، دوربین‌های DSLR که نور را از طریق آینه بازتاب می‌ دهند، جایگاهی برای خود پیدا کرده‌ اند. به هر حال دانستن تفاوت‌ های دوربین بدون آینه و با آینه به شما کمک خواهد کرد تا بهترین گزینه را از بین این دو مدل دوربین‌ های عکاسی انتخاب کنید. اگر شما هم کنجکاو هستید که بدانید کدام دوربین بهتر است؟ در ادامه متن همراه ما شوید تا با مقایسه دقیق دوربین بدون آینه و با آینه، پاسخ کاملی به این پرسش بدهیم.

کدام دوربین عکاسی را بخریم؟ (دوربین بدون آینه یا با آینه)

کدام دوربین عکاسی را بخریم؟ (دوربین بدون آینه یا با آینه)

دوربین DSLR در مقابل دوربین بدون آینه (Mirrorless): تفاوت‌ های اصلی

برای مقایسه دوربین‌های بدون آینه و با آینه باید فاکتور‌های مختلفی همچون ابعاد، فوکوس خودکار، منظره‌ یاب، کیفیت تصویر، عمر باتری و سرعت عکاسی را بررسی کنید. برای کامل‌ تر شدن این موضوع در ادامه تفاوت‌ های این دوربین‌ ها را بیان می‌ کنیم.

 

مقایسه ابعاد و اندازه دوربین DSLR و SLR

در حقیقت شکل ظاهری را می‌ توان اصلی‌ ترین تفاوت میان دوربین DSLR و دوربین بدون آینه در نظر گرفت. بدون شک ابعاد دوربین‌ های Mirrorless به دلیل حذف دیافراگم آینه‌ ای و منظره‌ یاب اپتیکال، کوچک‌ تر هستند؛ البته تصاویری با کیفیت بالا ارائه می‌ دهند.

در برخی موارد وزن و اندازه آنها در حدود نصف دوربین‌ های با آینه خواهد بود. جالب است بدانید که بسیاری از برند‌ های معروف دنیا توانسته‌ اند با کمک این فناوری دوربین‌ هایی خیلی نازک‌ تر و کوچک‌ تر بسازند که به گزینه‌ای ایده‌ آل برای عکاسان خیابانی و گردشگری تبدیل شده است.

 

تفاوت منظره‌یاب دوربین با آینه و بدون آینه

اگر از نظر تفاوت منظره‌ یاب، این دو محصول را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که دوربین‌های DSLR از منظره‌ یاب اپتیکال یا همان OVF بهره می‌ برند. در واقع عکاس می‌ تواند ابتدا سوژه را از منظره‌ یاب تماشا کرده و با کادربندی دقیق، تصویر را ثبت کند. در مقابل دوربین‌ های بدون آینه مجهز به منظره‌ یاب الکتریکی یا EVF هستند که پیش‌ نمایش دیجیتالی تصویر را به عکاس نشان می‌ دهند.

این نکته را در نظر داشته باشید که منظره‌ یاب دیجیتال در دوربین Mirrorless به حسگر تصویر متکی بوده و در شرایط نور کم، ممکن است باعث کاهش سرعت شاتر و افزایش ISO شود یا اینکه با ایجاد تأخیر یا تکان‌ خوردن، نویز عکس را افزایش دهد؛ البته برای بررسی تنظیمات جزئی تصاویر ثبت شده با EVF نیازی به استفاده از نمایشگر بزرگ‌ تر همچون لپ‌ تاپ نخواهد بود.

کدام دوربین عکاسی را بخریم؟ (دوربین بدون آینه یا با آینه)

کدام دوربین عکاسی را بخریم؟ (دوربین بدون آینه یا با آینه)

مقایسه کیفیت تصویر دوربین بدون آینه و DSLR، کدام بهتر است؟

به طور کلی کیفیت تصویر، معیار مهمی برای خرید دوربین عکاسی است. اگر به عنوان مقایسه میان دوربین بدون آینه و با آینه، این پارامتر را در نظر داشته باشید، باید گفت که این دو مدل از لحاظ کیفیت تصاویر ثبت شده در محصولات مشابه و هم رده، تفاوت چندانی با هم ندارند. در حقیقت فاکتور کیفیت عکس در هر دوربین عکاسی بیشتر به نوع سنسور و مدل دوربین بستگی دارد.

 

تفاوت فوکوس خودکار در دوربین‌های DSLR و بدون آینه

فوکوس خودکار نیز یکی از مهم‌ ترین معیار‌هایی است که باید در مقایسه دوربین بدون آینه و با آینه به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. در بسیاری از دوربین‌های DSLR، آینه علاوه بر منعکس کردن نور به سمت منظره‌ یاب، نور را به طرف یک سنسور فوکوس خودکار نیز هدایت می‌ کند.

در دوربین‌ های بدون آینه، این کار برعهده سنسور تصویربرداری خواهد بود. در واقع به همین دلیل نسخه‌ های اولیه دوربین‌های Mirrorless، عملکرد خوبی در فوکوس خودکار بر روی سوژه‌ ها از خود نشان نمی‌ دادند؛ اما به مرور زمان فناوری این محصولات پیشرفت چشمگیری کرد و مجهز به سیستم‌ های هیبریدی برای فوکوس خودکار شدند. در حقیقت با کمک این سیستم، صد‌ها نقطه تشخیص کنتراست وجود داشته که عملکرد فوکوس را به بالاترین سطح خود می‌رساند.

 

مقایسه عمر باتری در دوربین با آینه و بدون آینه

اگر عمر باتری دوربین برای شما مهم باشد، باید گفت که در این معیار مقایسه، دوربین DSLR موفق‌ تر عمل می‌ کند. چرا که فناوری دوربین بدون آینه به گونه است که همیشه باید تصویر را به صورت دیجیتالی بر روی نمایشگر نشان دهد، از همین رو مصرف انرژی را افزایش داده و عمر باتری را کاهش می‌ دهد.

 

تفاوت سرعت عکاسی در دوربین DSLR و Mirrorless

از آنجایی که برای ثبت تصویر در دوربین‌ های بدون آینه، نیازی به خارج شدن دوربین از مسیر نیست، سرعت عکاسی این نوع دوربین‌ ها از مدل‌های DSLR بیشتر است. این موضوع را هم فراموش نکنید که برخی از مدل‌های جدیدتر دوربین‌ های با آینه، سرعت شاتر بسیار بالایی دارند.

کدام دوربین عکاسی را بخریم؟ (دوربین بدون آینه یا با آینه)

کدام دوربین عکاسی را بخریم؟ (دوربین بدون آینه یا با آینه)

سؤالات متداول

مهم‌ترین تفاوت دوربین‌های بدون آینه و با آینه چیست؟

یکی از مهم‌ ترین تفاوت‌ های بین این دو دوربین، ابعاد آنهاست. دوربین DSLR به دلیل داشتن آینه، بزرگ‌ تر است؛ اما دوربین بدون آینه ابعاد کوچک‌ تری داشته و جابه‌ جایی و کار کردن با آن راحت‌ تر خواهد بود.

قیمت دوربین DSLR و قیمت دوربین Mirrorless چقدر است؟

به طور کلی از آنجایی که دوربین‌ های DSLR از فناوری قدیمی‌ تر استفاده می‌ کنند، به طور میانگین قیمت دوربین با آینه ارزان‌تر از دوربین‌ های بدون آینه است. قیمت دقیق انواع این محصولات را در سایت دنیا دوربین مشاهده کنید.

 

و در آخر، از کجا دوربین بدون آینه یا با آینه را بخریم؟

به طور کلی برخی افراد بر این باورند که دوربین‌ های بدون آینه، برای عکاسی در سبک‌ های مختلف، بسیار مناسب هستند؛ اما در مقابل، برخی دیگر دوربین‌ های DSLR را ایده‌ آل‌تر می‌ دانند. همان‌ طور که پیش‌ تر نیز اشاره کردیم، دوربین‌ های Mirrorless وزن کمتر و ابعاد کوچک‌ تری دارند، از طرفی پردازنده و سنسور‌های این مدل محصولات در برخی موارد همچون فوکوس خودکار یا کیفیت عکاسی، توانایی بهتری از دوربین‌ های DSLR از خود نشان می‌ دهند. این نکته را هم فراموش نکنید که دوربین‌ های با آینه نیز از نظر دسترسی بیشتر به لوازم و لنز‌های جانبی و دوام بهتر باتری برتری‌ هایی نیز دارند.

در نهایت تصمیم با شماست که برای کاربرد مد نظرتان کدام دوربین را بخرید. با این حال اگر قصد خرید دوربین عکاسی و خرید دوربین عکاسی دست دوم  را دارید، کافی است به بخش فروشگاه سایت دنیا دوربین مراجعه کنید. همچنین می‌توانید روی مشاوره کارشناسان حرفه‌ ای ما برای انتخاب بهترین دوربین نیز حساب کنید. نظر شما چیست؟ کدام دوربین بهتر است؟ با ما در کامنت‌ ها مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *