مجله

راهنمای کامل خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای

راهنمای کامل خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای

دوربین عکاسی حرفه‌ای چی بخرم؟!

بی‌تردید اولین موضوعی که ذهن هر فرد علاقه‌ مند به عکاسی چه مبتدی و چه حرفه‌ای را به خود مشغول می‌کند، این است که کدام دوربین عکاسی را بخریم؟ در حقیقت همگام با سرعت بالای رشد فناوری در دنیای امروز، غول‌ های بزرگ تولید‌ کننده دوربین‌ های عکاسی نیز محصولات بسیار متنوعی را روانه بازار کرده‌اند که انتخاب یک دوربین حرفه‌ای مناسب به چالشی دشوار تبدیل شده است. ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های منحصر به فرد هر کدام از این دوربین‌ ها می‌تواند گزینه‌ های وسوسه‌ انگیزی را برای خرید پیش روی شما قرار دهد. از همین رو بهتر است قبل از خرید دوربین عکاسی، علاوه بر تعیین میزان بودجه‌ ای که برای این کار در نظر گرفته‌ اید، نیاز‌ها و اهداف خود را نیز مشخص کنید. در ادامه این متن به طور دقیق‌ تر در مورد دوربین‌ ها و ویژگی‌ های آنها مطالبی را با شما در میان می‌گذاریم.

راهنمای کامل خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای

راهنمای کامل خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای

انواع دوربین عکاسی حرفه‌ای

اگر سری به بازار دوربین‌ های عکاسی زده باشید، حتما با دو نوع دوربین DSLR و بدون آینه (Mirrorless) آشنا شده‌اید. محصولات این دو گروه هر کدام ویژگی‌ها و قابلیت‌ های خاصی دارند که می‌ توانید با توجه به سبک مورد نظرتان در عکاسی از میان آنها انتخاب کنید. در ادامه بیشتر به معرفی این مدل دوربین‌ ها می‌ پردازیم.

دوربین عکاسی DSLR

در این مدل دوربین‌ها که به دوربین دیجیتال تک لنزی بازتابی نیز معروف‌ اند، یک سیستم آینه‌ ای نور را از طریق لنز به سنسور هدایت می‌کند. از طرفی با کمک حسگر دیجیتال دوربین می‌ توانید تصویر را قبل از گرفتن ببینید. ابعاد دوربین‌ های DSLR نسبت به سایر دوربین‌ ها بزرگتر بوده و با لنز‌های متنوعی سازگارند. اگر به دقت و کیفیت تصویر بالایی نیاز دارید، این دوربین‌ ها گزینه مناسبی برای شما خواهند بود.

دوربین عکاسی Mirrorless

همان‌طور که از اسم این دوربین‌ها مشخص است، در این محصولات سیستم آینه‌ ای وجود نداشته و به جای آن از یک صفحه الکترونیکی برای نمایش تصویر استفاده می‌شود. این دوربین‌ های عکاسی ابعاد کوچک‌تر و وزن کمتری دارند؛ اما از یک سیستم فوکوس خودکار سریع و دقیق بهره می‌ برند. اگر به دنبال فیلمبرداری و عکاسی در شرایط نوری کم هستید، دوربین Mirrorless انتخابی ایده‌آل برای شما خواهد بود.

سنسور‌های دوربین عکاسی حرفه‌ای

سنسور‌ها به عنوان مهم‌ ترین بخش یک دوربین عکاسی، وظیفه به تصویر کشیدن لحظات را بر عهده دارند که هر کدام از آنها برای یک سبک عکاسی و فیلمبرداری به کار می‌ روند. شما نیز بسته به هدفی که در این هنر دنبال می‌کنید، باید به فکر خرید دوربین با سنسور کاربردی باشید.

از محبوب‌ ترین سنسور‌های دوربین‌ های عکاسی، سنسور APS-C است که اندازه کوچکی داشته و قابلیت ثبت جزئیات دقیق و ارائه تصاویر با کیفیت و رزولوشن بالا را دارند. این مدل سنسور برای عکاسی ورزشی و خیابانی گزینه مناسبی خواهد بود. در مقابل می‌ توان گفت سنسور فول فریم (Full Frame)، ابعاد بزرگتری داشته و با فراهم‌ کردن پوشش دینامیکی عالی و عمق میدان کنترل‌ پذیر، تصاویر بسیار با کیفیتی را ثبت می‌ کند. اگر به عکاسی پرتره و منظره علاقه‌ مند هستید، باید به دنبال خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای مجهز به این سنسور باشید.

از دیگر سنسور‌های موجود که بیشتر در دوربین‌ های بدون آینه استفاده می‌شود، سنسور میکرو چهار‌سوم (Micro Four Thirds) است. این سنسور علاوه بر این که امکان تغییر لنز را فراهم می‌ کند، عملکرد خوبی در شرایط نوری گوناگون نیز دارد. در نهایت می‌ توان به سنسور ماتریسی (Medium Format) اشاره کرد که در دوربین‌ های حرفه‌ ای عکاسی به کار می‌ رود. اگر به دنبال ثبت تصاویر با جزئیات بسیار بالا و حجم دینامیکی گسترده‌ای هستید، بهتر است دوربینی را انتخاب کنید که به سنسور ماتریسی مجهز باشد.

راهنمای کامل خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای

راهنمای کامل خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای

رزولوشن دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی

این نکته را در نظر داشته باشید که رزولوشن یک دوربین به تعداد پیکسل‌ هایی گفته می‌ شود که در یک تصویر قرار دارند. از همین رو اگر عدد بالایی برای رزولوشن تعریف شود، بدین معناست که عکس‌ های گرفته شده، جزئیات بیشتری را نمایش می‌ دهند؛ البته برای نشان‌ دادن کیفیت دوربین عکاسی حرفه‌ ای نباید تنها به میزان رزولوشن آن اکتفا کرد.

به هر حال برای عکاسی و فیلمبرداری روزمره و نمایش تصاویر در تلویزیون یا صفحات وب، رزولوشن Full HD یا 1920×1080 کافی خواهد بود. اگر قصد شما چاپ عکس‌ ها در ابعاد بزرگ بوده و برای انجام پروژه‌ های فیلمبرداری حرفه‌ ای به دنبال خرید دوربین عکاسی هستید، پیشنهاد می‌ شود یک دوربین با رزولوشن 4K Ultra HD یا 3840×2160 را انتخاب کنید. از سویی دیگر دوربین‌ های بسیار حرفه‌ ای‌تر در بازار وجود دارند که بیشتر در صنعت سینما و تولید محتوا‌های شگفت‌ انگیز به کار می‌ روند که رزولوشن 8K Ultra HD یا 7680×4320 دارند.

سیستم فوکوس دوربین حرفه‌ای عکاسی

وظیفه سیستم فوکوس در دوربین‌ های عکاسی، ثبت تصاویر با وضوح‌ بالا با تمرکز بر روی سوژه است. انواع مختلفی از این سیستم‌ ها همچون فوکوس دستی، فوکوس تشخیص مرحله‌ ای، فوکوس اتوماتیک یکپارچه و اتوماتیک پیوسته در دوربین‌ ها به کار می‌ رود که هر کدام ویژگی‌ ها و محدودیت‌ های خاص خودش را دارد. از همین رو باید بسته به شرایط عکاسی موردنظرتان دوربینی را خریداری کنید که فوکوس مناسبی داشته باشد.

به طور کلی در دوربین‌ های DSLR، سیستم فوکوس بر اساس تشخیص فاز عمل کرده و به سرعت و دقت بالاتر فوکوس در شرایط نوری ضعیف کمک می‌ کند. در مقابل دوربین‌ های بدون آینه از سیستم تشخیص کنتراست در فوکوس خود بهره می‌ برند که علاوه بر سرعت و دقت عالی، در برخی از دوربین‌ ها به صورت خودکار بر روی تمامی فریم‌ ها عمل می‌ کند.

راهنمای کامل خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای

راهنمای کامل خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای

سؤالات متداول

انواع دوربین عکاسی حرفه‌ای کدام است؟

دوربین‌ های عکاسی حرفه‌ای به دو نوع اصلی DSLR و بدون آینه (Mirrorless) تقسیم می‌شوند که بسته به بودجه و سبک عکاسی‌ تان، می‌ توانید یکی از این محصولات را تهیه کنید.

چگونه بهترین دوربین عکاسی حرفه‌ ای را انتخاب کنیم؟

در حالت کلی با در نظر گرفتن نیاز‌ها و کاربردی که از دوربین انتظار دارید، می‌ توانید بهترین انتخاب را داشته باشید؛ اما بد نیست بدانید که دوربین‌ های DSLR، انعطاف‌ پذیری بیشتری در لوازم جانبی همچون لنز‌ها و فلش‌ ها دارند و از سویی دیگر دوربین‌ های Mirrorless نیز دقت بالاتر در تصویربرداری و قابلیت فیلم‌برداری 4K را در اختیارتان قرار می‌ دهند.

 

گفتار پایانی، کدام دوربین عکاسی حرفه‌ای را بخریم؟

به طور کلی دوربین‌ های حرفه‌ ای عکاسی DSLR و Mirrorless از محصولات پرطرفدار بازار محسوب می‌ شوند که هر کدام قابلیت‌ ها و ویژگی‌ های منحصر به فردی نیز دارند. همانطور که به آن اشاره کردیم برای خرید دوربین عکاسی حرفه‌ ای باید فاکتور‌ های مختلفی همچون رزولوشن، سیستم فوکوس، حساسیت ISO، سنسور، سرعت شاتر، کیفیت فیلمبرداری، وزن و اندازه را در نظر بگیرید. اگر باز هم سؤالی در مورد این محصولات ذهنتان را مشغول کرده، می‌ توانید با کارشناسان دنیا دوربین تماس گرفته تا علاوه بر دریافت مشاوره رایگان، از شرایط فروش و قیمت دوربین عکاسی و خرید دوربین عکاسی دست دوم حرفه‌ ای نیز آگاهی پیدا کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *