مجله

گیمبال چیست و چگونه کار می‌کند؟ قیمت گیمبال

گیمبال چیست

فهرست مطالب

همه چیز در مورد گیمبال و نحوه عملکرد آن + معرفی انواع گیمبال

اگر تا به حال هنگام پخش مجدد ویدئویی پس از فیلم‌برداری، از لرزش فیلم کلافه شده‌ اید و به این فکر کرده‌ اید که چگونه سکانس‌ های روان و سینمایی ضبط کنید، مطمئنا خرید گیمبال می‌ تواند همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. در حقیقت چه بخواهید ویدئوهای جذاب از مسافرت خودتان بسازید یا به صورت حرفه‌ ای از عروسی‌ها فیلمبرداری کرده یا در زمینه تولید مستند‌ها، ضبط ولاگ و حتی محتوا‌های اینستاگرام فعالیت کنید، بدون شک گیمبال به ارتقای کیفیت ویدئوهای شما کمک خواهد کرد. با این حال، شاید انتخاب بهترین گیمبال بر اساس نیاز‌ها و مشخصات فنی مورد نظرتان کمی دشوار به نظر برسد. از همین رو در این متن متوجه خواهید شد که آیا یک گیمبال برای تولید محتوا مناسب است و چه زمانی باید از آن استفاده کرد، چرا که تصمیم داریم در مورد انواع گیمبال و نحوه کار آن توضیحاتی را برای شما ارائه دهیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

گیمبال چیست

گیمبال چیست

گیمبال چیست؟

گیمبال (Gimbal)، نوعی سیستم استابیلایزر است که برای از بین بردن لرزش با کمک حرکات هوشمند یا قابل‌تنظیم در انواع تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ ای و موبایل‌ ها به کار می‌ رود. در حقیقت اصطلاح گیمبال برای پایه‌ های دوربین و موبایل است که به حفظ وضوح و ثبات دستگاه با کمترین میزان لرزش برای ضبط ویدئو در هنگام دویدن و راه‌ رفتن کمک می‌کند. به طور کلی این وسیله با استفاده از محور‌های حرکتی متعدد، تعادل و ثبات تصویر را در هنگام حرکت دوربین ممکن می‌کند.

انواع گیمبال در بازار با مشخصات و قابلیت‌ های متنوعی وجود دارد؛ اما همه آن‌ها به طور مشترک چند ویژگی اصلی همچون حذف لرزش موقع حرکت و جابجایی، انجام حرکات خودکار یا قابل‌ تنظیم و تراز نگه‌ داشتن دوربین یا موبایل را دارند. در واقع همین خصوصیات است که خرید گیمبال را برای کسانی که به صورت حرفه‌ای یا آماتور در حوزه فیلم‌برداری و عکاسی فعالیت می‌کنند، ضروری خواهد کرد.

 

گیمبال (Gimbal) چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، گیمبال به عنوان یک تثبیت‌ کننده دوربین شناخته می‌ شود که به کمک الگوریتم‌ های کامپیوتری و تنظیمات سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری، از لرزش‌ های ناخواسته در فیلم جلوگیری می‌ کند. ردیاب‌ های حرکتی درون پایه‌ های این دستگاه به‌گونه‌ ای طراحی شده است که هر گونه حرکت ناگهانی را تشخیص داده و با الگوریتمی خاص محور‌های حرکتی را کنترل کرده و لرزش را خنثی می‌ کند. در واقع با عدم حرکت دوربین به جلو و عقب، فیلمبرداری به صورت ثابت انجام می‌ شود.

سیستم گیمبال‌ ها به‌ قدری حرفه‌ ای طراحی شده که می‌ توانند بین حرکت عمدی فیلمبردار و حرکت ناخواسته دوربین تمایز قائل شوند. اگر به فکر خرید گیمبال هستید بهتر است علاوه بر قیمت گیمبال به کیفیت ساخت و برند آن نیز توجه کنید، چرا که یک Gimbal حرفه‌ای و با کیفیت سر و صدا ایجاد نکرده و با موتور‌های براشلس خود با ظرافت بسیار خاصی دوربین را در هنگام حرکت تنظیم می‌کند.

گیمبال چیست

گیمبال چیست

چگونه از گیمبال استفاده کنیم؟

به طور کلی از انواع گیمبال می‌توانید برای دوربین‌های بدون آینه، دوربین‌های DSLR، گوپرو‌ها، پهپاد‌های فیلمبرداری و گوشی‌ های هوشمند استفاده کنید. از این رو قبل از خرید گیمبال باید نوع متناسب با کاربری مد نظرتان را پیدا کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که معمولا تولید‌کنندگان گیمبال فهرستی از دستگاه‌ های پشتیبانی شده را ارائه می‌دهند.

در ادامه تصمیم داریم مراحل نصب و راه‌ اندازی گیمبال را برای شما توضیح دهیم.

برای خرید چند نمونه از گیمبال را در زیر مشاهده می فرمایید.

 

مرحله اول: آماده‌کردن دوربین

در ابتدا تمامی تنظیمات دوربین خود را بررسی کرده و مطمئن شوید که باتری و کارت حافظه به‌ درستی در جای خود قرار گرفته‌ اند. اکنون بازو‌های تنظیم گیمبال را شل کرده، سپس دوربین را به‌ آرامی بر روی آن قرار دهید.

مرحله دوم: راه‌اندازی دوربین

با دقت زیاد دوربین را روی صفحه پایه محکم کرده و مطمئن شوید که اتصالات آن چفت شده و صفحه پایه در حالت مستقیم قرار گرفته است. چرا که هر گونه سهل‌ انگاری در این مرحله ممکن است باعث افتادن دوربین و ایجاد خسارت‌های مالی بسیار زیادی شود.

مرحله سوم: کالیبراسیون گیمبال

در این مرحله نوبت به کالیبره کردن توزیع وزن دوربین بر روی گیمبال رسیده است. برای این منظور کافی است بازو‌هایی که بر روی زمین قرار گرفته‌ اند را تنظیم کنید. در گیمبال‌ های 3 محوره، دوربین نباید در جهت عقربه‌ های ساعت یا خلاف عقربه‌ های ساعت بچرخد یا به جلو یا عقب متمایل شود. در واقع باید همانند زمانی که بر روی سه‌ پایه قرار گرفته، کاملا ثابت باشد.

مرحله چهارم: راه‌اندازی قابلیت‌های گیمبال

در نهایت هر گیمبال دکمه‌های خاصی دارد که برای انجام کاری در نظر گرفته شده است. از همین رو با توجه به برند آن و دستورالعمل‌های موجود می‌توانید از عملکرد‌های خاص این وسیله استفاده کنید. به عنوان مثال با فعال‌ کردن دکمه جوی استیک (joystick)، دوربین مطابق با حرکت شما به جلو و عقب متمایل خواهد شد.

در هر گیمبال موتور‌های الکتریکی تعبیه شده که از حرکت و چرخش دوربین در یکی از سه محور گام (Pitch) حرکات بالا و پایین، یاو (YAW) حرکات پهلو به‌ پهلو و چرخش (Roll) حرکات در جهت ساعت‌ گرد یا پاد ساعت‌ گرد جلوگیری می‌ کنند.

گیمبال چیست

گیمبال چیست

انواع گیمبال (Gimbal) کدام است؟

به طور کلی گیمبال‌ ها بر اساس ویژگی‌های آن‌ها و وزن دوربین‌ها به مدل‌ های مختلفی تقسیم می‌شوند که با توجه به بودجه و نوع کاری که هر تصویربردار انجام می‌ دهد، اقدام به خرید گیمبال می‌ کند. به عنوان مثال انواع تثبیت‌کننده (گیمبال) برای دوربین‌ های اکشن، ابعاد کوچک و جمع و جوری دارند، با این که نسبت به مدل‌ های جدیدتر، امکانات بسیار کمتری دارند؛ اما هنوز پرطرفدار هستند. در ادامه این بخش در خصوص انواع گیمبال (Gimbal) اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

گیمبال (لرزش‌گیر دوربین) با دو دسته

یکی از حرفه‌ ای‌ ترین تثبیت‌ کننده‌ ها و لرزش‌ گیرهای دوربین در بازار، گیمبال دو دسته است. این مدل بیشتر برای فیلمبرداری‌ های سینمایی به کار می‌ رود و دوربین‌ های بسیار حرفه‌ ای بر روی آن سوار می‌ شود. با این وسیله تصویر بردار به‌ آسانی می‌ تواند تصاویر در حالت حرکت و سکانس‌ ها اکشن را ثبت کند. این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت گیمبال با دو دسته، نسبت به سایر محصولات مشابه گران‌تر خواهد بود.

گیمبال (لرزش‌گیر دوربین) با یک دسته

یکی از مدل‌ های سبک‌تر لرزش‌ گیرهای تصویر که بیشتر برای عکاسی استفاده می‌ شود، گیمبال با یک دسته است. برای مواقعی که به‌ کارگیری سه‌پایه برای عکاسی امکان‌ پذیر نیست، یا اینکه باید تصاویری بدون لرزش را در حال حرکت ثبت کنید، این مدل گیمبال بسیار کاربری به نظر می‌رسد.

گیمبال موبایل

گیمبال‌ های تلفن همراه در سال‌ های اخیر به دلیل رواج عکس‌ ها و ویدئوهای سلفی و تولید محتوا‌های با کیفیت برای شبکه‌ های اجتماعی همچون اینستاگرام، بسیار محبوب و پرطرفدار شده است. از آنجایی که افراد زیادی از گوشی‌ های هوشمند خود برای ضبط تصاویر و ویدئوهای خلاقانه استفاده می‌ کنند، عملکرد گیمبال‌ های موبایل نیز در حال بهبود بوده و ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه شده است.

این نوع گیمبال‌ ها معمولا از طریق بلوتوث به موبایل متصل شده و با دکمه‌های کنترل روی دسته گیمبال امکان گرفتن عکس‌های جذاب وجود دارد. اگر به فکر خرید گیمبال موبایل هستید، بهتر است بدانید که این مدل لرزش‌ گیرها به دلیل وزن کمتر تلفن همراه، سبک‌تر بوده و نسبت به مدل‌های حرفه‌ ای گیمبال دوربین قیمت ارزان‌ تری دارند.

 

 

گیمبال موبایل

گیمبال موبایل

کاربرد‌های گیمبال چیست؟

تا این بخش متن حتما متوجه شده‌ اید که مهم‌ ترین کاربرد گیمبال‌ ها برای فیلمبرداری است. در حقیقت با کمک این نوع تجهیزات، افراد به‌ راحتی می‌ توانند در هنگام حرکت و بدون نگرانی از لرزش دست، تصویر برداری کنند. از طرفی با افزایش تمرکز روی قاب دوربین، امکان فیلمبرداری در موقعیت‌ های نامتعادل همچون تصویربرداری‌ های ورزشی و سینمایی به‌ خوبی فراهم می‌ شود.

همچنین برای تولید محتوا و خلق تصاویر شگفت‌ انگیز و ویدئوهای خلاقانه نیز لرزش‌گیر موبایل گیمبال بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال هنگام دوچرخه‌ سواری و اسکیت سواری می‌ توانید تصاویر حرفه‌ ای و بدون لرزشی بگیرید و آنها را با دوستانتان در شبکه‌ های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

جالب است بدانید که یکی از کاربرد‌های مهم گیمبال‌ ها برای عکاسی پانوراما یا تایم لپس خواهد بود. در واقع با قرار دادن دوربین بر روی گیمبال می‌ توانید از طریق نرم‌ افزار مربوطه حرکت و چرخش آن را تنظیم کنید. به عنوان مثال در هنگام ضبط تایم لپس، با تنظیم چرخش 180 درجه در طی یک ساعت، علاوه بر تغییر زمان، تغییر قاب را هم خواهید داشت. از طرفی با تنظیم دوربین در حالت عکاسی پی‌ در پی و چرخش گیمبال برای حالت پانوراما، بدون حرکات اضافی عمودی یک عکس پانورامای بی‌نظیر ثبت کنید.

 

نکات مهمی که برای خرید گیمبال باید در نظر بگیرید.

به طور کلی از نظر قیمت گیمبال، این محصولات را می‌توان در دسته‌ بندی تجهیزات گران‌ قیمت عکاسی و فیلم‌برداری قرار داد. از همین رو معمولا عکاسان و فیلمبرداران حرفه‌ ای برای افزایش کیفیت تصاویر و ویدئوها از این وسایل استفاده می‌کنند. به هر حال اگر شما هم تصمیم به خرید گیمبال دارید، بهتر است به نکات زیر نیز دقت داشته باشید.

  • ابتدا برای خرید گیمبال، باید کاربرد موردنظرتان را مشخص کنید. در حقیقت همان‌طور که اشاره کردیم مدل‌های دو دسته بیشتر برای فیلمبرداری و مدل‌های تک‌ دسته بیشتر برای عکاسی به کار می‌روند.
  • اگر به صورت آماتور عکاسی می‌ کنید و از علاقه‌ مندان به این حوزه هستید، بهتر است مدل‌ های سبک‌ تر را انتخاب کنید تا کار با گیمبال را به‌ خوبی یاد بگیرید.
  • بهترین برند و کیفیت را تهیه کنید تا خیالتان بابت آسیب نرسیدن به دوربین راحت باشد.
  • از شرکت‌ های معتبر و شناخته شده خرید کنید تا علاوه بر بهره‌ مندی از گارانتی معتبر، از کیفیت و طول عمر محصول نیز مطمئن باشید.
گیمبال چیست

گیمبال چیست

قیمت گیمبال (Gimbal)

پیش‌ تر نیز به این موضوع اشاره کردیم که گیمبال حرکت ناگهانی دوربین را خنثی می‌کند، به همین دلیل برای داشتن فیلمی بدون لرزش و حرفه‌ ای، شما به این وسیله نیاز پیدا می‌ کنید. در هنگام خرید گیمبال، علاوه بر این که باید به نوع کاربری مدنظرتان دقت کنید، توجه به قیمت گیمبال نیز ضروری خواهد بود.

از آنجایی که از تجهیزات گوناگونی همچون دوربین‌ها و گوشی‌ های هوشمند برای ضبط فیلم استفاده می‌شود، گیمبال‌ های مختلفی نیز توسط برند‌های معروفی در دنیا تولید می‌شود که با قیمت‌ های متفاوتی در بازار نیز موجود هستند. در بسیاری مواقع ممکن است قیمت گیمبال به اندازه یک دوربین فیلمبرداری باشد، از همین رو شما باید بر اساس بودجه و کاربرد موردنظرتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

برخی از فیلمبرداران آماتور و با بودجه کم، به دنبال خرید گیمبال ارزان هستند، با این حال، توجه داشته باشید که گیمبال‌ های ارزان‌ تر، کیفیت، کارایی و پایداری کمتری دارند. به همین دلیل بهتر است از برند‌های معتبر و با تجربه خرید کنید تا آسیبی در آینده به دوربین و سایر تجهیزات فیلمبرداری‌ تان وارد نشود. برای خرید گیمبال و اطلاع از قیمت انواع گیمبال می‌ توانید از مشاوره رایگان کارشناسان بخش فروش دنیا دوربین استفاده کرده تا محصولی با کیفیت و مقرون به صرفه را برای این کار پیدا کنید.

 

سؤالات متداول

گیمبال دوربین (Gimbal Camera) چیست؟

این نوع گیمبال، وسیله‌ای است که به عنوان یک تکنیک سازگار‌کننده و استحکام دهنده محور‌ها، با کاهش لرزش‌های احتمالی، وظیفه ایجاد حرکت نرم و پایدار دوربین را در محور‌های مختلف بر عهده دارد.

قیمت گیمبال چقدر است؟

قیمت گیمبال‌ ها با توجه به نوع کاربری، برند و امکانات جانبی متفاوت است. از این رو برای دریافت قیمت به‌ روز و خرید گیمبال با کارشناسان دنیا دوربین تماس بگیرید.

مزایای استفاده از گیمبال برای فیلمبرداری و عکاسی چیست؟

با کمک انواع گیمبال می‌توانید از لرزش‌ها و لغزش‌ های احتمالی دوربین در حین جابه‌ جایی جلوگیری کرده و با کنترل دقیق حرکت دوربین، تصاویر و فیلم‌ های با کیفیتی را در موقعیت‌ های مختلف بگیرید.

برای خرید گیمبال به چه نکاتی توجه کنیم؟

به طور کلی انواع گیمبال با امکانات و ویژگی‌ های متفاوتی در بازار وجود دارد، از همین رو برای خرید گیمبال بهتر است به قابلیت‌ های نرم‌ افزاری، نوع طراحی دسته، اندازه و وزن، میزان شارژدهی و باتری، امکانات جانبی و در نهایت قیمت گیمبال توجه کنید.

در چه حوزه‌هایی از عکاسی و فیلم‌برداری از گیمبال استفاده می‌کنند؟

به طور کلی این وسیله برای ضبط تصاویر و فیلم‌هایی در حوزه‌های ورزشی، رویداد‌ها و مراسم، تولید مستند و تصویربرداری هوایی با کمک پهپاد‌های مجهز به گیمبال به کار می‌رود.

گیمبال چیست

گیمبال چیست

گفتار پایانی، از کجا گیمبال بخریم؟

در متن بالا تلاش کردیم تا شما را با تمام اطلاعاتی که برای خرید گیمبال دوربین یا گیمبال گوشی مناسب خود و گرفتن فیلم‌های دیدنی، صرف‌نظر از بودجه یا سطح مهارت، نیاز دارید، آشنا کنیم. در حقیقت سال‌ های بسیاری است که از این تجهیزات برای فیلمبرداری در دنیای حرفه‌ ای استفاده می‌ کنند.

از همین رو برای گرفتن یک ویدئوی صاف و بدون لرزش اضافه باید از یک وسیله ثابت‌ کننده و لرزش‌ گیر کمک بگیرید که برای این منظور گیمبال گزینه بسیار ایده‌ آلی به نظر می‌رسد. شرکت‌ های بسیاری در دنیا همچون موزا (Moza)، ژیون (Zhiyun)، دی جی‌ای (DJI)، لتوس (Letus)، پایلت فلای (Pilotfly) و آی کان (iKan) با تکنولوژی‌ های پیشرفته و منحصر به فردی به صورت تخصصی گیمبال تولید می‌کنند. در نهایت برای خرید گیمبال، تجهیزات عکاسی و نورپردازی می‌ توانید با کارشناسان دنیا دوربین تماس گرفته و با مناسب‌ترین قیمت تجهیزات موردنیازتان را تهیه کنید. تجربه خود را از کار با این وسیله با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *