مجله

تاثیر عنصر رنگ بر عکاسی

تاثیر عنصر رنگ بر عکاسی

از نظر هنری، رنگ یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین بخش‌های یک عکس است که نسبت به سایر عناصر عکاسی، تأثیر شگرف و متفاوتی بر روی احساسات و علایق مخاطبان خود می‌گذارد. رنگ‌ها به طورکلی به دو دسته گرم شامل رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی و رنگ‌های سرد شامل رنگ‌های سبز، آبی و بنفش تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دسته رنگ‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند، فقط باید در انتخاب تعادل رنگ‌ها در عکاسی دقت لازم را به عمل آورد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

بنابراین بهتر است که بدانید، رنگ‌های گرم انرژی بیشتر و احساسات قوی‌تری را منتقل می‌کنند و خیلی سریع توجه بیننده را به سمت خود جلب می‌کنند. از طرفی دیگر، رنگ‌های سرد احساسات آرامش‌بخش و ملایم‌تری دارند و اصولاً در مقایسه با رنگ‌های گرم جذابیت بالایی ندارند، نمونه این نوع رنگ‌ها را در رنگ طلوع و غروب خورشید شاهد هستید که با رنگ آبی آسمان هارمونی زیبایی ایجاد می‌کند.

حال در صورتی که بتوانید به درستی تعادل رنگ در عکاسی را ایجاد کنید، ممکن است هیچ کدام از این عواطف و احساسات را به مخاطب منتقل نکنید؛ اما آن حسی که به دنبال ایجاد آن هستید را بسازید. پس همانطور که رنگ‌ها به صورت مجزا دارای اهمیت هستند، ارتباط آنها با یکدیگر نیز مهم است و برای ایجاد هارمونی بین آنها باید بعد از عکاسی روی عکس‌ها کار کرد و با پوشش نقاط ضعف و قوت آنها تغییرات لازم را اعمال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *